Silverbrosch med blomma av jade

tisdag 5 juni 2012

Gårdagens pyssel

Igår var min hantverkskompis i Nilstorps hantverk här och jag passade på att göra några nya örhängen. Det blev tre par, så jag är nöjd med kvällen. Jag gjorde ett par som var nästan likadana som de jag precis sålt, med silver och röd korall. Upptäckte sedan att det var de sista korallpärlorna jag kunde använda, eftersom jag har en beställning på ett halsband liggande. Det innebär att de örhängena jag gjorde var de sista av den sorten.

Sedan gjorde jag också ett par i samma modell som ett par andra jag sålt, men de örhängena som jag sålde fanns bara i ett par, eftersom jag hade så få pärlor. Jag fick därför byta färg och jag gjorde de nya med ljusrosa sötvattenspärlor. De jag sålde hade guldfärgade sötvattenspärlor.

Sedan gjorde jag ett experiment med ett par örhängen helt i silver. (Lite ovanligt för att vara mig, oftast sätter jag ju in stenar eller pärlor med färg.) De var i enkel "chain maille" - teknik. (Vad heter det på svenska?) Jag har inte jobbat så mycket i den tekniken eftersom det blir så vansinnigt dyrt om man ska köpa alla ringarna i silver. Tyvärr har jag inte börjat göra ringar själv, det är tidsödande, men definitivt billigare. Örhängena blev i alla fall bra och de fick ett lite annat utseende än de örhängen jag normalt sätt brukar göra. Bilder kommer inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar