Silverbrosch med blomma av jade

måndag 12 november 2012

Lanzarote - Lava och peridot

Efter en vecka i solen på Lanzarote är jag full av inspiration för kommande julevenemang. Lanzarote är en vulkanisk ö och därför är den ett utmärkt ställe att köpa lavastenar på. Jag passade på att köpa på mig lite olika varianter. Lavan säljs inte på strängar eller i lösvikt, utan man måste köpa färdiga halsband. (Precis som det var fallet med bärnstenen i Litauen.) Detta innebär inget större problem, utan det finns mängder med halsband med billiga lås, som egentligen inte är mer än pärlor uppträdda på fisklina. Det känns därför inte som något problem att klippa sönder dem för att komma åt pärlorna.

Lanzarote har också fyndigheter av peridot eller olivin, som är mineralets geologiska namn. Man kan därför köpa halsband med små nuggets av peridot till en billig peng. (Särskilt nu när euron är låg.) Jag passade på att köpa halsband av peridot och sådana som var mixer av peridot och lava. Dessa är nu sönderklippta och ligger i mitt pärlförråd.

Man kan också leta olivinstenar själv. Vid kratersjön vid El Golfo finns de i mängder. Om man plockar små stenar med lava som har olivin insprängt i sig kan man faktiskt göra dem till hängen med hjälp av silvertråd. Man kan ju givetvis själv också plocka lavastenar som slipats runda av halvsvattnet också. De finns på de flesta stränderna som vi besökte. De kan ju också göras till hängen på samma sätt. Jag får se om det blir några sådana för min del. Jag har ju plockat materialet. Att Lanzarote dessutom har ett fördelaktigt klimat är ju inte heller så dumt nu i vintertid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar