Silverbrosch med blomma av jade

tisdag 15 januari 2013

Silversmideskurs gång 5 och 6


Gång 5 på silversmideskursen gick till största delen åt till att fila på de blad jag förberett och sågat ut hemma. Jag har ibland en förkärlek för små pilliga projekt. Det tog därför sin tid, eftersom dessa blad var verkligt små. De små hamrade märkena på bladen gjorde jag också. Jag förberedde dessutom halsringen genom att såga ut mängden silver som behövdes. (42 cm) Jag hann också förbereda den slingrande grenformen. Det var inte lika lätt att forma den som jag trott, så jag fick värma den och försöka igen. Tillslut lyckades det.

Gång 6 handlade mest om att sätta ihop smycket. Jag böjde till halsringen och fixade till låset. (Där gjorde jag ett slarvigt misstag. Jag var för snabb och böjde först ena haken åt fel håll utan att tänka mig för. Nåja, det löste sig med lite värme, sedan kunde den böjas rätt igen.) Sedan var det dags att löda fast bladen. Där behövde jag en del hjälp, eftersom detta återigen var ett pillerijobb. Men det lyckades och det färdiga smycket är det som syns på bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar