Silverbrosch med blomma av jade

söndag 22 januari 2012

Misslyckande och färdigt halsband

Jag har drabbats att ett av mina större nederlag i min smycketillverkning. Mitt lila halsband med ett hänge i silverlera har gått sönder. Hänget var visserligen felgjort och det visste jag från början. Jag hade nämligen lyckats med konststycket att sätta zirkonen upp och ner. (Detta misstag gör jag aldrig om igen, så visst man lär sig.) Men trots detta såg ändå hänget trevligt ut och jag satte det i ett halsband. Men en dag nu i veckan såg jag att zirkonen hade trillat ut och den var helt borta. Jag hittade den inte någonstans, vilket gör att jag inte kan återanvända den. Hänget går inte heller att använda i nuvarande skick, men om jag lär mig emaljera någon gång kanske jag kan lägga lite emalj i hålet. Tillslut satte jag i ett nytt hänge i halsbandet, en orm i silverlera med lila zirkonögon (men på rätt håll). Men det blev ju inte alls samma sak!

Jag har däremot lyckats att göra färdigt halsbandet jag började på för några veckor sedan. Det med silver och månsten. Resultatet blev bra, så jag kan glädja mig åt det istället för att fundera över mitt trasiga hänge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar