Silverbrosch med blomma av jade

onsdag 26 september 2012

Silversmideskurs gång 2

En kort rapport från förra veckans silversmideskurs. Jag hade redan i förväg bestämt mig för att jag skulle öva på att såga, så att jag känner mig säker nog att göra det hemma. Jag gjorde därför ett hjärthänge och sågandet gick mycket bra. Det svåraste är faktiskt att få rätt spänning på sågbladet. Hänget hamrades med kulhammare och sedan värmde jag det så att jag kunde hamra på det så det blev lite "uppböjt" och fick en mer organisk form. Tyvärr tänkte jag inte helt innan jag borrade hålet så kanske blev placeringen inte optimal, men det är sådant man lär sig. Hänget är inte riktigt färdigt än, det ska poleras på kursen imorgon.

Nu måste jag fundera ut vad jag ska göra imorgon. Det är viktigt att skissa hemma, så att inte värdefull kurstid förloras. Jag kan nu såga ut enkla hängen själv, så jag måste göra något som innefattar lödning. Det är svårt att sätta sig med skissblocket, eftersom jag normalt sätt aldrig skissar upp mina smycken i förväg. De bara finns i huvudet. Men eftersom tekniken nu är annorlunda och består av många fler steg, så måste jag börja skissa. Det kanske kan inverka positivt på min totala kreativitet? Annars har smyckeskapadet legat på is denna veckan. Jag målar nämligen fönstret i mitt arbetsrum. Men det blir fint och ännu mer inspirerade när det är klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar