Silverbrosch med blomma av jade

fredag 14 september 2012

Silversmideskurs


Igår var jag på silversmideskurs för första gången. (Ja, jag har ju gått kortkurser i silversmide tidigare, men detta var första gången på kursen som jag ska gå denna terminen.) Jag har ju mängder med silversmidesverktyg och mycket använder jag i min smycketillverkning, men annat känner jag mig inte riktigt bekväm med än. Kursen är därför ett sätt för mig att utvecklas i mitt smyckeskapande och att få mig att röra mig bort från min komfortzon. Det är så lätt att fastna i de tekniker man behärskar, eftersom det tar kraft att lära sig nytt.

Första uppgiften bestod i att skapa en ring. Jag gjorde den från platt silvertråd, så det var inte mycket som behövde sågas. Vi fick lära oss hur man räknar ut längden på materialet som ska bli ringen. Det görs enligt följande formel:
Diametern + halva materialtjockleken * pi eller:
D+0,5t*3,14
Sedan skulle silvret värmas och hamras så att ändarna mötte varandra. (Det var lite klurigt att hamra ihop ändarna utan att få någon glipa.) Sedan skulle ringen lödas ihop. Efter detta (och till lödningen tillhörande moment) var det dags att forma ringen till en ring. Jag lärde mig ett smartare sätt att hålla ringregeln på. Jag har inte haft någon bra teknik för det tidigare. Eftersom jag behövde banka ut min ring lite mer för att få den att passa gjorde jag lite facettmönster i den. Slutligen skulle ringen putsas slip- och putsmaskinen för att få upp glansen på den.

Resultatet syns på bilden. Jag är nöjd med min första ring. Nu gäller det att fundera ut vad jag ska göra nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar